פעילות גופנית היא אחת המתנות הגדולות ביותר שאדם יכול להעניק לעצמו. היא מחטבת את הגוף, שורפת שומנים מיותרים, מחזקת שרירים רלוונטיים, משפרת את היציבה, תורמת גם לזרימת דם טובה יותר אל כל האיברים והרקמות וכידוע משפיעה באופן חיובי מאוד גם על הנפש – בין השאר בזכות העלאת רמת האנדורפינים בדם.

מצד שני כולנו שמענו סיפורים על מתאמנים שנפגעו במהלך פעילות ספורטיבית וסובלים למשל מכאבי ברכיים, כאבים בכף הרגל, בגב או באזורים אחרים בגוף. הטיפים הבאים יעזרו לכם להתאמן בראש שקט ובעיקר בלי לסכן את עצמכם בפציעות מיותרות.

חימום

לא מעט מתאמנים מוותרים על החימום – ומשלמים מחיר יקר על כך. נכון שלא תמיד יש סבלנות לבצע חימום כהלכה, ובמיוחד בעידן התזזיתי שבו אנחנו חיים, אבל הגוף שלנו לא בנוי לעבור בבת אחת מרגיעה למאמץ משמעותי (ואימון טוב הוא כמובן אימון שמתבצע בו מאמץ של ממש).

החימום ממריץ את זרימת הדם בכל הגוף ובכך עוזר לאיברים ולמערכות להיות מוכנים לפעילות. בנוסף כדאי לבצע בסוף האימון מתיחות שמבטיחות מקסימום גמישות של המפרקים והרצועות – ויקטינו במידה ניכרת את הסיכון להיווצרות כאבים בכתף למשל.

עומס יתר

סיבה נפוצה נוספת לפגיעות כתוצאה מאימונים גופניים היא עומס יתר על שרירים או איברים. אפשר להבין את הרצון למתוח את הגוף עד לקצה גבול היכולת שלו וכך להפיק מקסימום תועלת מכל אימון. אפשר גם להבין את הרצון לבצע אימונים אינטנסיביים כדי לשדרג את המראה החיצוני תוך זמן קצר ככל האפשר – אבל כשלא מקפידים על היצמדות לסרגל מאמצים מדויק, התוצאה היא כאבים בגב, כאבי שרירים וגם פציעות קשות יותר כמו שברי מאמץ, גידים קרועים ועוד.

בהתאם מומלץ לפני שמתחילים להתאמן לבנות בעזרת איש מקצוע (או אשת מקצוע, כמובן) סרגל מאמצים שמותאם באופן מושלם ליכולות של האדם.

כמו כן חשוב לזכור את הכלל הבסיסי: לא להעלות את תדירות האימונים וגם את משך האימון וגם את האינטנסיביות שלו בבת אחת. אם החלטתם לבצע אימונים ארוכים יותר, המתינו חודש עד להעלאת התדירות והעוצמה, ובאופן דומה אם החלטתם להתאמן בתדירות גבוהה יותר, כדאי לחכות חודש-חודשיים ורק אז להעלות את רמת הקושי של כל אימון.

הדרכה מקצועית לפני שימוש במכשירים

אימון בחדר כושר הוא הדרך האפקטיבית ביותר לבנות את הגוף הרצוי וליהנות משיפור כללי באיכות החיים. על-מנת להתאמן בראש שקט באמת מומלץ לקבל הדרכה מקיפה לפני תחילת השימוש במכשירים השונים – וכך לדעת איך לבצע נכון כל תנועה. חשוב להבין שתנועה לא נכונה, ובפרט כשהיא חוזרת על עצמה, מפעילה עומס רב מדי על שרירים ועל איברים אחרים, ולכן עלולה להוביל לפגיעה.

מאחר שכל פציעה עלולה להשבית אתכם לפרק זמן לא מבוטל ולמנוע מכם להתאמן, התוצאה היא חוסר יכולת לממש את מטרות האימון, וחבל. הדרכה מקצועית גם מבטיחה שלא תיפצעו וגם עוזרת לכם להפיק את המקסימום מכל מכשיר.

כותב המאמר: רפאל קייקוב בעלים של רשת מכוני אורטופדיה עקב אכילס: https://www.achilles.co.il